• Bij arbeidsconflicten hangt er soms iets onuitgesproken in de lucht. Werkgever en werknemer voelen dat de samenwerking niet meer werkt, maar geen van beiden durft als eerste over exit te beginnen. Logisch.


  • Als ik gebeld wordt door een onbekend nummer, betekent dat meestal een nieuwe mediation. Meestal spreek ik dan met een HR-professional, een leidinggevende, of een werknemer, en die zegt me dan in 9 van de 10 gevallen: “De bedrijfsarts adviseert mediation.”


  • Mediation tussen collega’s onderling die een conflict of samenwerkingsprobleem hebben, lijkt steeds vaker voor te komen. In elk geval in mijn 10 jaar als mediator zie ik het aantal groeien. Dat zal te maken hebben met de veranderende arbeidsmarkt. Werkgevers willen goede krachten graag behouden en bovendien willen ze voorkomen dat ‘gedoe’ tussen twee collega’s onderling zich als een olievlek over het team of de hele organisatie verspreidt.


  • 'Ontschuldigend' zijn interventies die erop gericht zijn de inhoud van een probleem los te koppelen van de betrokken personen. Als dit lukt wordt een inhoudelijke kwestie voor de betrokkenen beter hanteerbaar.